SHORT STORIES IN HALSNOY KLOSTER.

 

10 photographies. 10 histoires à inventer.

Une vidéo.

 

Durant l’été 2016, invitée en résidence en Norvège, je découvre le site du monastère de l’île d’Halsnoy, domaine d’une ancienne abbaye fondée en 1163 par l’ordre des Augustines.

Entouré d’un vaste jardin plongeant sur l’océan, le site surprend par sa beauté, sa lumière et son étrange sérénité. De l’abbaye ne subsistent que quelques ruines dont le dessin au sol permet de se figurer la vastitude du lieu. Un manoir reconstruit en 1841, trapu et austère, renferme un musée d’arts traditionnels de la région du Sunnhorland. Des meubles Arts and Crafts, des objets folkloriques norvégiens, des portraits d’ancêtres – autant de vestiges d’une intimité évanouie - hantent une enfilade de pièces aux couleurs tranchées, toutes baignées de cette lumière du Nord si chère au peintre danois Vilhelm Hammershøi.

Pensée comme un huis clos intriguant dans lequel le personnage principal est confronté aux souvenirs, à la présence des disparus, cette narration photographique silencieuse est une invitation à s’approprier et à repenser une collection.

SHORT STORIES IN HALSNOY KLOSTER

 

10 photographic prints, 10 stories to invent.

A video.

 

In the summer of 2016, invited to a residency in Norway, I discover the site of the monastery of Halsnoy island, the domain of an ancient abbey founded in 1163 by the Order of Saint Augustine.

 

Surrounded by a vast garden plunging directly into the ocean, the site strikes one by its beauty, its light and its strange serenity. Of the abbey only a few ruins subsist whose tracings on the ground testify to the vast scale of the built site. A manor rebuilt in 1841, squat and austere, hosts a museum of the Sunnhorland Traditional Arts and Crafts. Arts and Crafts furniture, traditional folkloric Norwegian artefacts, portraits of ancestors – as many testimonies of a vanished intimacy - haunt the alignment of brightly coloured rooms, all bathed by this Northern light which was so dear to Vilhelm Hammershøi, the Danish painter.

 

Conceived as an intriguing closed chamber in which the protagonist is confronted to her memories, the presence of her lost ones, this silent photographic narrative is an invitation to recreate and appropriate a collection.  

  © 2017 Sophie Zénon - All rights reserved